Razlika marketinga i odnosa s javnošću

Razlika marketinga i odnosa s javnošću

Jedna od najčešćih zabuna koja se događa u percepciji velikog broja ljuda kada su odnosi s javnošću u pitanju jest njihovo poistovjećivanje s marketingom. Nedvojbeno je da među tim dvama područjima postoje neke sličnosti no treba ipak na umu imati njihove ključne razlike.

U posljednjem postu govorili smo o tome što su odnosi s javnošću pa smo ih definirali kao upravljanje komunikacijom neke organizacije. Rekli smo kako se odnosi s javnošću bave kreiranjem imidža i reputacije neke organizacije – tvrtke, obrta, udruge. Oni su usmjereni na stvaranje javne slike određene organizacije i njenu komunikaciju s ciljnim javnostima. Primjerice, novi se brend želi pozicionirati na tržište i doprijeti do kupaca kojima su njegovi proizvodi ili usluge namijenjeni. Cilj PR-a je povećati vidljivost tog brenda kod ciljne javnosti, iskomunicirati toj javnosti priču koja stoji iza brenda, prenijeti važne poruke i vrijednosti brenda. Sve to radi se s ciljem da se stvori jedna pozitivna, brendu primijenjena slika kod javnosti kojoj je on namijenjen.

S druge strane, marketing je primarno usmjeren na tržište i na prodaju. Za razliku od PR-a, koji na prodaju utječe posredno i ima dugoročniji učinak, marketing se neposredno bavi prodajom. Koristi alate poput kontroliranog oglašavanja kako bi se privukli ciljani kupci, a proizvod ili usluga što više prodali.

I marketing i PR razvijaju i koriste strategije kako bi postigli željeni učinak no pri tome koriste drugačije alate. Marketing publicitet plaća kroz pomno osmišljene i usmjerene oglase na pažljivo odabranim platformama, dok PR traži načine kako ispričati priču o brendu na zanimljiv i inovativan način kako bi dobio besplatni publicitet. Upravo zbog toga što PR ne koristi plaćeni publicitet, ljudi mu imaju tendenciju više vjerovati, dok marketing pak ima puno više kontrole nad publicitetom koji gradi upravo zato što ga plaća i zna točno što, kada, kome i na koji način o brendu predstavlja. Nadalje, marketing više koristi ponavljanje nego PR. Iste oglase vidjet ćemo i po nekoliko puta dok PR, čak i kada priča istu priču, uvijek nešto mijenja i moderira, traži nove kuteve kako bi priča o brendu dobila novi sjaj dok je, primjerice, predstavlja u medijima.

Iz svega navedenoga jasno je kako itekako postoje razlike u alatima koje koriste i ciljevima koje imaju marketing i odnosi s javnošću. No jednako je tako vidljivo i mjesto na kojemu se oni presijecaju – za postizanje željenih rezultata, na duge staze, potrebno je koristiti alate i marketinga i odnosa s javnošću. Ciljana skupina kupaca puno će prije posegnuti za proizvodom ili uslugom o čijoj organizaciji i ljudima koji iza nje stoje, ima neko znanje i pozitivan stav. Vrijednosti i posebnosti brenda, iskomunicirane na pravi način ciljnoj javnosti, jednako su važna stavka za povećanje prodaje kao što su to direktni oglasi usmjereni na tu istu javnost, odnosno kupce.

Prilikom odabira usluga odnosa s javnošću odnosno marketinga važno je znati što koje od ta dva područja nudi,  koje rezultate možemo očekivati u pojedinom području. Ovisno o cilju koji želimo postići odabiremo ili jednu ili drugu branšu. Ipak, najbolji rezultati dolaze kada ta dva područja djeluju u kombinaciji, bilo da jedan dominira ili su u kampanji jednako zastupljeni.

Tags:
,